zondag 21 september 2008

Mosselgenot


Gisteren in het Zeeuwsche Yerseke genoten op een groot mossel-feest.
We mochten meevaren op een echte mossel-kotter en hebben later een mosselmaaltijd genoten met de lekkerste mosselen die ik ooit op heb, en ik overdrijf niet.
Op zo'n dag wordt je natuurlijk onvermijdelijk geconfronteerd met het probleem waar de mosselvisseij mee stoeit op dit moment. Door een goede lobby van de milieu-clubs is het de vissers per direct verboden nog mosselzaad uit de Waddenzee te vissen. Hiermee is een heel dorp in paniek en de hele provincie Zeeland dreigt een stukje cultuur te verliezen.
Nou snap ik die groene jongens best wel, want de Waddenzee heeft nou eenmaal best wel te lijden onder visserij en gaswinning, maar ik vraag me af of het netjes is van de een op de andere dag de visserij stil te leggen.
Er wordt momenteel nog ijverig onderhandeld in de wandelgangen. Mijn advies aan beide kanten zou zijn:
probeer eens het verbod uit te stellen tot 2015 en geef daarmee de sector de kans het alternatief, de "hangcultuur", door te ontwikkelen. Dit alternatief bestaat nu al wel, maar staat teveel in de kinderschoenen om de hele vraag naar mosselen al aan te kunnen. een jaar of 7 verder moet dit zeker kunnen. Ik weet niet of de mosselonderhandelaren meelezen, maar denk er eens over na.

Geen opmerkingen: